Ik kwam 28kg aan tijdens de zwangerschap

zwangerschap essentiële oliën afvallen

Tijdens mijn vierde zwangerschap kwam ik maar liefst 28kg aan! Ik vond het echt vreselijk om zoveel aan te komen, vooral ook omdat ik net weer op gewicht was na een rottige periode… Nu kwam ik tijdens al mijn zwangerschappen wel veel aan, tijdens mijn eerste zwangerschap 25kg…, maar dit was toch wel het toppunt.

Koolhydraten

Mijn zwangerschappen leken globaal allemaal wel op elkaar. Ik was bij allemaal misselijk en heb bij allemaal ook lang moeten overgeven. Vooral bij tijdsdruk had ik last en als ik honger had. Ik had vooral veel behoefte aan koolhydraten. Tijdens mijn eerste zwangerschap at ik erg veel brood met kaas. Volgens mijn verloskundige was het echt geen probleem om veel brood te eten, als het maar geen zakken chips werden.

Zwangerschapsdiabetes

Mijn laatste zwangerschap kreeg ik ook nog zwangerschapsdiabetes erbij. Ik at nog steeds veel, ook ’s nachts ging ik er uit om wat te eten omdat ik anders kots en kots misselijk werd. Ik koos er dus bewust voor om maar wat te eten om te voorkomen dat ik weer zou overgeven. Doordat ik zwangerschapsdiabetes had, kwam ik bij de diëtiste terecht. Zij vertelde mij dat het juist goed was, nu ik zwangerschapsdiabetes had, als ik ook ’s nachts zou eten als mijn lichaam daar om vroeg. Er wordt namelijk aangeraden om verdeeld over de dag kleine porties te eten. En om koolhydraten zeker niet te schrappen omdat deze nodig zijn voor de groei van de baby.

Met 24 weken werd geconstateerd dat ik zwangerschapsdiabetes had. Vanaf toen ben ik ook meteen heel erg op gaan letten wat ik at. Ik heb vanaf toen tot aan de bevalling ook helemaal niet meer gesnoept. Wel kwam ik nog steeds veel aan. Kennelijk is ook het gewoon iets wat tijdens de zwangerschap bij mij hoort.

Na de bevalling

Na de geboorte was ik eigenlijk helemaal niet meteen zoveel kilo’s kwijt. Het veel me zelfs een beetje tegen. Wel was ik na de bevalling meteen van het “dieet” af en hoefde ik ook niet meer mijn bloedsuikers te prikken. Hoe fijn! En dat heb ik gevierd ook. Ik werd door mijn kraambezoek lekker in de watten gelegd met allemaal lekker eten en snaai. Dat was zó lekker na al die weken dat niet gehad te hebben. Maar het kon natuurlijk niet zo blijven. Door de zwangerschapsdiabetes heb ik een flink verhoogde kans op diabetes type 2. Deze kans is 50%, dat is echt onwijs hoog! (Bron: Handboek zwangerschapsdiabetes. Ik had me meteen al voorgenomen om er alles aan te doen om dàt te voorkomen.

En dus ging ik er heel goed op letten. Mijn man deed gelukkig ook mee, dus dat was een fijne steun in de rug. We begonnen met 3 maaltijden per dag en 3 tussendoortjes. We namen van alles minder, aten veel rauwkost erbij en dronken veel thee en water. Doordat we nog moesten wennen aan het hele nieuwe ritme met een baby was het belangrijk om gewoon op gezette tijden te eten. Het ging direct lekker. Rond Sinterklaas kwam er de klad in en spraken we af om na de feestdagen pas weer echt alles op te pakken. Ik at nog steeds niet heel erg slecht, maar we snoepten wel meer.

Doelen

Met Oud & Nieuw keek ik terug op 2018 en maakte ik concrete doelen voor 2019. Dat heb ik nog nooit zo gedaan, maar ik had heel erg de behoefte om dat wel te doen. Ook wat betreft mijn gewicht. Ik hoefde niet heel veel kilo’s meer hoor, maar die laatste kilo’s zijn vaak het moeilijkst om er af te krijgen. Voor mijn gezondheid (de kans op diabetes type 2) moet ik gewoon een gezond gewicht hebben. Maar ook voor mijzelf, ik zit gewoon véél beter in mijn vel als ik een bepaald gewicht heb. Dit is altijd zo geweest, alleen had ik bij de vorige zwangerschappen niet zo’n ‘druk’ om weer vlot op gewicht te komen.

Weer op gewicht na de zwangerschap

Bij mijn doelen zette ik ook neer welke oliën ik hier graag voor wilde inzetten. Ik heb namelijk wat doelen op zowel emotioneel als fysiek gebied gemaakt. Door doelen zo specifiek te maken, is de kans ook groter dat het je lukt om ze te behalen. En het is al gelukt! Ik had het doel om op 1 maart op gewicht te zijn, het gewicht wat ik had toen we trouwden. Maar vorige week bereikte ik dit gewicht al.

De laatste kilo’s gingen helemaal niet moeilijk! Elke ochtend, een half uur voor mijn ontbijt, neem ik een glas bleekselderijsap. Mijn eetpatroon is nu wel weer wat anders, wat meer bij mij past, en zoals ik jarenlang heb gegeten. Ook eet ik zoveel mogelijk glutenvrij en lactosevrij, waarom dat heeft een andere reden dan in dit artikel staat, maar daar zal ik ook nog wel eens een blog aan wagen. Bovendien gebruik ik nu de oliën bij het afvallen. Ook op moeilijke momenten, als ik behoefte heb aan wat lekkers, kan ik naar de oliën grijpen. En het werkt echt. Ik voel me gezond, energiek en ik zit goed in mijn vel!

Dit artikel bevat een affiliate link

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *